lunes, 28 de octubre de 2019

Posant a prova l'olfacte i el gust!



Els alumnes de 3r d'ESO de l'IES Felanitx que cursen el projecte "De la Terra a la copa: feim vi!" continuen amb la seva tasca, aprenent cada vegada més aspectes relacionats amb el món vitivinícola.

Avui presentam una de les pràctiques més habituals i importants que es duen a terme en aquest sector i que es fa imprescindible per a disposar i controlar la qualitat del raïm, most i vi. De què xerram? Del tast, contemplant els sentits com una de les eines més importants per a caracteritzar la matèria prima, els processos d'elaboració i el producte final.

En aquest cas, els alumnes varen treballar dos sentits: olfacte i gust, tenint el repte de complir amb els següents objectius:
1)Saber quins gusts es poden detectar.
2)Conèixer els diferents tipus de papil·les gustatives i com es relacionen amb els gusts que es poden percebre.
3)Relacionar el gust amb l'aroma i conèixer com aquests dos elements generen el sabor.
4)Avaluar raïm i most de tres varietats diferents.

En primer lloc, entre tots els alumnes es llistaren els diferents gusts que es poden percebre fent referència al gust dolç, salat, àcid i amarg. Posteriorment, cada un d'ells experimentà els quatre gusts tastant diferents solucions a fi de poder mapejar la seva llengua prenent consciència d'on detectaven en major mesura el gust de la solució. Com a resultat, diferenciaren diverses zones a la llengua i es relacionaren amb els diferents tipus de papil·les gustatives (calciformes, foliades, fungiformes i filiformes).

A continuació va ser el moment de saber diferenciar aroma, gust i sabor. Per a fer-ho, tots els alumnes es taparen el nas i introduïren a la seva boca un bocí de poma. Per sorpresa de tots, cap d'ells va poder identificar el sabor a poma fins que no es destaparen el nas, moment en què alguns alumnes de forma espontània feren el comentari de si era el mateix que els hi passava quan estaven constipats. I la resposta és afirmativa. Els sabors que percebem són una mescla entre el gust i l'aroma del que tastam, per aquest motiu, és difícil detectar el sabor d'un aliment si no el podem ensumar.


Posteriorment, arribà el moment de saber si realment els alumnes sabien emprar bé el seu sentit del gust i olfacte. Els alumnes dugueren a terme un "Qui és Qui?" on les fitxes del joc eren tres mostres de varietats diferents de raïm i tres copes amb els seus respectius mosts. Cada un dels alumnes analitzà de forma individual els grans de raïm i els mosts. A partir del seu aroma, gust i sabor esbrinaren quina mostra de raïm anava amb la seva corresponent copa de most. Després d'obtenir els resultats, realitzaren una comparació per parelles i finalment es realitzà una posada en comú grupal, moment en què es desvetllà cada una de les tres varietats que havien manipulat.


Gairebé tots els alumnes varen saber relacionar les característiques most-raïm, de manera que ja poden dir que saben com emprar dos dels seus sentits per identificar varietats!


No hay comentarios:

Publicar un comentario