Recentment, un grup d'alumnes de l'IES Felanitx ha tengut l'oportunitat de visitar la Barcelona Wine Week (BWW) gràcies a l'organització i finançament per part de l'Aula emprenedora. L'esdeveniment, que és una de les fires del vi més importants d'Europa, reuneix professionals del sector i amants del vi per igual.
Per als estudiants, el viatge va ser una oportunitat d'ampliar coneixements de primera mà sobre la indústria del vi i de gaudir de tastos de vins interactuant amb els professionals i experts del vi que compartien els seus coneixements. Visitar la BWW els ha permès connectar el que han anat aprenent aquest trimestre a les classes de màrqueting i tast amb la diversitat i riquesa de la cultura vitivinícola fora de les aules.
A continuació el reportatge que han redactat entre tots:
LA PREPARACIÓ PER LA FIRA
Com a estudiants de Vitivinicultura a l'IES Felanitx, ens van informar sobre la fira anual de vins que se celebra a Barcelona i, des de l'Aula emprenedora, se'ns va oferir l'oportunitat d'assistir-hi. Per a nosaltres va resultar molt interessant, ja que vam tenir la possibilitat de conèixer el funcionament d'un esdeveniment d'aquesta magnitud i, a més, de tastar una gran varietat de vins.
Pel que fa a les empreses on hem treballat, participar en la fira resulta un procés una mica complex: la Indicació Geogràfica Protegida (IGP) Vi de la Terra de Mallorca promou la participació en la fira i aquelles a qui interessa formar-ne aporten la quantitat econòmica requerida. La IGP s'encarrega de gestionar tota la logística, incloent-hi el trasllat de les ampolles acordades prèviament. Intenten ajustar la quantitat transportada per evitar despeses de transport necessàries com les corresponents al retorn d'ampolla sobrants. La Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació i la IGP van gestionar la ubicació dels estands al saló, cosa que aquest any permet una ubicació excel·lent per facilitar possibles acords comercials i millorar les vendes. A més, la IGP s'encarrega de tramitar les acreditacions i les entrades pels cellers adherits.
A la fira van assistir més de 20.000 professionals del sector procedents de 79 països diferents. Entre els visitants, hi havia empresaris de cellers, sommeliers, premsa especialitzada, representants dels consells reguladors de cada regió i, fins i tot, alguns estudiants.
Durant l'esdeveniment, es van dur a terme al voltant de 40 activitats programades, i es van realitzar unes 6.000 reunions de negocis. En total, l'assistència a la fira va superar els 18.000 visitants.
L'ESPAI
La Fira Internacional de Barcelona (FIB) acull una gran exposició on més de 800 cellers són distribuïts en dues zones principals: BWW Lands i BWW Brands. La zona Lands se centra en el territori, on els cellers estan agrupats segons les denominacions d'origen, mentre que la zona Brands acull cellers amb productes diferenciats i especials fora de la norma.
A més, les zones BWW Impulse i BWW Collectibles també presenten cellers i empreses que mostren innovacions tecnològiques o són presents per primera vegada a la fira. En l'espai també hi ha una zona anomenat BWW Hub amb espai per a reunions de negocis, unes sales de conferències, sala per a tastos dirigits i un restaurant.Cada celler estava assignat amb un codi en el mapa, el que facilitava la seva localització. A més de poder veure els productes exposats en les vitrines o sobre els taulells, hi havia un espai amb taules i cadires per a reunir-se o per realitzar tastos de caràcter més privat.
ELS PRODUCTES
A la fira, es pot trobar una gran varietat de productes relacionats amb el vi. És una mostra àmpliament diversa tant pel que fa a les categories com a la seva qualitat.
La majoria dels portafolis dels productes explicaven molt bé les seves característiques organolèptiques. En algunes, s'especificaven les varietats contingudes, però en moltes altres no. Cap dels que vaig veure informava sobre el preu. És cert que tant les parades com les ampolles presentaven un bon atractiu visual amb el qual podies identificar clarament la marca. Però creiem que la informació era parcial, ja que no s'informava directament sobre el mètode d'elaboració del vi ni del seu preu. Molts cellers no tenien a mà els portafolis i només oferien la targeta de contacte.
LES ACTIVITATS PROMOCIONALS
Aquest esdeveniment internacional, celebrat a la "Feria Internacional de Barcelona", va atreure l'atenció de centenars de cellers espanyols i més de 20.000 visitants, entre compradors internacionals i una gran varietat de professionals del vi.A cada estand, un o dos representants van atendre els visitants interessats i els possibles compradors; segons cada cas el personal personalitza el discurs segons les expectatives que percep. En moltes casetes, a la part posterior, s'asseien la resta d'empleats, directius i venedors de l'empresa.
La promoció que fa el mateix esdeveniment es podria diferenciar de la promoció que fa cada empresa. El sol fet de participar en l'acte ja va donar a conèixer una empresa més a un gran públic.
PARLEM DEL PREU DEL VI
A la fira, els assistents visitaven els diferents estands i els cellerers oferien informació sobre els seus vins en funció de l'interès o la procedència del visitant. Generalment, no s'esmentava el preu dels vins de manera immediata, sinó que només s'informava quan se sol·licitava. Partint d'un preu base, s'ampliava o es reduïa el marge de benefici en funció del tipus d'empresa i la possibilitat real d'acordar un tracte comercial.S'ha d'esmentar la posada en funcionament d'una aplicació mòbil específica per a l'ocasió perquè les empreses distribuïdores o de restauració concertessin cites amb els responsables de vendes dels cellers. Després, en aquestes reunions privades, es negociaven els preus i les quantitats del vi.
Nosaltres, com que no som empresaris del sector, vam haver de demanar-los directament als cellerers. Però si els visitants anaven sense cita, com nosaltres, els responsables del celler els podien orientar sobre els preus de venda el públic sense cap problema en la majoria de casos (excepte on trobàrem recel per la confidencialitat de les negociacions que s'estaven duent a terme al moment).
OPINAM QUE ...
Recomanaria aquesta fira tant a professionals com a consumidors i amants del vi perquè s'hi pot trobar una gran varietat de vins i caves de moltes regions. Alguns estands també es complementen amb maridatges, com el cas de la casa Freixenet. A més, pots assistir a esdeveniments i xerrades de divulgació i comunicacions sobre innovacions vitivinícoles, però, sobretot, pots gaudir de xerrar directament amb els elaboradors dels vins tastats.
La BWW és una fira que recoman a qualsevol aficionat i professional del sector del vi. He de dir que és millor assistir més d'un dia perquè hi són presents molts cellers interessants, però un dia no és suficient per a poder descobrir-los tots. Com a inconvenient, crec que la zona Brands no estava ben distribuïda, ja que, al contrari de les altres àrees, aquesta no estava organitzada per regions i era més complicat situar-te. A més, l'espai entre cellers que era molt reduït i els cartells amb el nom de celler eren poc llegibles.
La fira és molt recomanable per a tots els professionals que estan a sectors de la distribució i a la restauració; ofereix l’oportunitat de conèixer en pocs dies una gran quantitat de cellers i poder arribar a acords comercials.
Com a alumne de vitivinicultura, és molt interessant veure com s'organitza i es mou el món comercial del vi i tens l'oportunitat de tastar diferents vins.
La BWW és una fira molt recomanable per a gent dedicada al sector del vi sigui com a professional, distribuïdor o celler, però també és molt interessant per al sector de la restauració, ja que s'hi poden conèixer molts vins interessants per elaborar la carta del restaurant. Com aquesta fira és exclusiva per als professionals, no puc recomanar-la al públic general.
Personalment, crec que el caràcter internacional de la fira, junt amb la finor de les instal·lacions, les ganes de la gent i la diversitat de productes m’han dut a tenir una experiència agradable que al mateix temps m’han obert la visió a les amples possibilitats que ofereix el món del vi.
Esperam tenir una oportunitat similar en els següents cursos de col·laborar amb l'Aula emprenedora de l'IES Felanitx perquè els alumnes continuïn ampliant els seus horitzons i explorin encara més la seva passió per la vitivinicultura.
Quina és la vostra fira del vi preferida?
No hay comentarios:
Publicar un comentario